Ufrivillig sommerferie med hund

I juli var det endelig tid for oss å reise på en liten ferietur.

Av diverse grunner ordnet det seg plutselig ikke med hundepass og vi måtte tenke litt nytt. Vi vurderte en liten stund om jeg og Sol bare skulle bli hjemme, men så kom vi frem til at vi fikk prøve å gjøre det beste ut av det.

Første stopp var Pers Hotell i Gol. Det hotellet har vi vært på mange ganger, veldig familievennlig med koselige handlegater, stort utendørs og innendørs badeland på hotellet og veldig god mat. Vanligvis hadde jeg vel lagt meg på en solseng mens ungene koste seg i badelandet, men etter en lang biltur måtte Sol få strekke litt på beina. Vi to gikk derfor en times tur og fikk utforsket turstiene i Gol. Det var utrolig varmt og Sol hater varme, så hun var veldig fornøyd med å få legge seg i bilen i parkeringshuset igjen etter et bad i elva.

Jeg fikk gått meg en runde i handlegaten mens resten av familien gjorde seg ferdig med badingen. Så ble det litt avslapning på rommet, før vi gjorde oss klar til middag. Det er ingen problem med hund på Pers Hotell heldigvis, så Sol var med på rommet. Før middag satte vi oss i uteavdelingen i hotellbaren med noe godt i glasset.

Det var mye folk rundt oss, men Sol oppførte seg fint og slappet av ved bordet vårt. Mye positive kommentarer fra folk rundt oss om hvor fin og flink hun var. Så var det middag og Sol fikk ligge i bilen igjen. Det var så varme fine kvelder at vi satte oss ut igjen etter middagen, så da fikk Sol være sammen med oss igjen. Det var både et par andre hunder som lå ved de andre bordene og en del folk som hadde tatt en drink eller to for mye, men Sol taklet det veldig bra.

Neste morgen gikk turen videre til Kristiansand. Vi hadde leid en ferieleilighet sammen med et annet vennepar. Her skulle vi være i tre netter.

Vi bodde på en stor campingplass nede ved sjøen, og det var veldig fint der. Skikkelig sørlandsidyll.

En ting som hadde gjort oppholdet mye enklere var om Sol hadde vært mer vant til å være i bilen. Hun slapper godt av i bilen når vi kjører og dersom jeg stopper og går inn på butikker osv. For det er hun vant til. Men det å bli lagt i en bil på en parkeringsplass mens vi andre går inn i leiligheten er hun ikke så godt vant til. Så vi må bare trene mer passivitet i bilen, til hun lærer at det er avslapning som gjelder uansett situasjon.

Vi skulle to dager i Kristiansand Dyrepark. Der er det ikke lov med hund pga av smitterisiko. De har egne bur til hundene rett utenfor parken, jeg var veldig spent på hvordan det skulle gå. Jeg hadde lest en del erfaringer på nett og de var blandede. Da vi kom til parken betalte vi et depositum, da fikk vi hengelås til buret og en nøkkel for å låse oss inn til området der burene var. Alle burene var overbygd slik at ingen hunder ble liggende i solen. og det var vegger rundt hele området slik at hundene var skjermet fra alt som foregikk på utsiden.

Jeg hadde med seng, vannskål og litt tyggebein til Sol. Buret var såpass stort at hun hadde mye gulvplass utenom sengen. Jeg gikk inn til henne ca annenhver time i løpet av dagen. Det var mye lyd i hundegården, og det var flere hunder som ikke syntes det var så kjekt å være der. Mye bjeffing og pesing. Sol lå heldigvis og slappet av alle gangene jeg kom inn. Så gikk vi en tur bortover gangveien og fant en fin liten bukt der hun kunne svømme.

Dette gjorde vi på alle lufteturene og fikk med oss mange kamper mellom sjørøverne. Sol er vanligvis ikke så veldig glad i å svømme rundt uten noen mål og mening, men det var så varmt at hun var uti vannet i 15-20 minutter før hun ga seg.

Selv om hun slappet av i hundegården tror jeg ikke hun sov noe særlig i all støyen, så hun var naturlig nok veldig sliten da vi var ferdige i parken. Så da sov hun noen timer i bilen mens vi slappet av i leiligheten og lagde oss middag.

Dag to i parken var det like fint vær, og vi gjorde akkurat det samme som dagen før. Sol fikk svømme og kose seg annenhver time og virket veldig fornøyd med det. Den siste natten var vi på Sabeltann show – som alltid fantastisk bra!

Etter den tredje natten i Kristiansand gikk turen til Bergen. Det var en lang biltur, heldigvis er både barn og hund veldig tålmodige i bil så 8 timer gikk veldig greit. I Bergen skulle vi bo to netter på hotell. Vi kom frem sent på dag, så vi sjekket inn før Sol fikk gå seg en lufterunde i Bergen sentrum så vi fikk kjøpt oss noe mat vi kunne spise på hotellrommet.

Vi bodde på et stort hotell med en diger inngangshall med mye folk. Jeg er veldig fornøyd med hvor fint Sol oppførte seg, og det var bare positive kommentarer fra gjester som delte heis med oss eller ville hilse på henne i resepsjonsområdet.

Sol var også veldig flink på hotellrommet, hun sov uten å bry seg om alle de fremmede lydene om natten og slappet godt av på dagtid. Vi hadde strålende vær de dagene vi var i Bergen også, den første dagen ville vi ta Fløybanen opp på fjellet for å se på utsikten over Bergen by.

Vi var ikke de eneste som skulle på Fløybanen for å si det slik. Vi sto lenge i kø, med fullt av folk på alle kanter rundt oss.

Oppe på fjellet fikk vi nyte utsikten over hele Bergen.

Da vi skulle ned igjen, tok jeg og Sol veien mens resten av gjengen tok vognen ned igjen også. Vi møtte mange som gikk opp på fjellet, vi fikk passert en del hunder også. Det er tydeligvis en populær trimtur.

Vel nede i sentrum var Sol veldig sliten etter dagens inntrykk og var veldig klar for å få seg noen timers søvn i bilen i parkeringshuset.

Mens hun slappet av brukte vi noen timer i Bergen sentrum i butikker og for å spise lunsj. Så plukket vi henne opp på vei tilbake til hotellet for å slappe av litt før vi skulle ut for å spise middag.

Etter en liten luftetur fikk hun legge seg i bilen igjen mens vi var ute og spiste.

Så var det tilbake på hotellrommet for å tilbringe siste natt i Bergen. Dagen etterpå satte vi kursen hjem igjen til Volda.

Der var det en stykk katt som var lykkelig over å se oss igjen.

Dagen etterpå ble bilen pakket om og vi satte kursen mot Olden får vår årlige campingtur der. Hadde egentlig ikke planer om å ha med Sol dit heller, men siden det hadde gått så greit resten av ferien og folket rundt oss fortsatt var bortreist, så var det bare å pakke henne inn i bilen igjen.

På campingplassen i Olden er det alltid veldig kjekt, lavvoene ble satt opp og det var bare å begynne å kose seg.

Jeg satte opp tøyburet inne i lavvoen og Sol sov som en stein hele natten, til tross for en del lyder rundt oss.

morgenkaffe etter en god natts søvn

Etter en god frokost tilbragte vi noen timer nede ved vannet. Ungene rodde rundt i båtene og Sol svømte rundt og hadde det som plommen i egget.

Vi hadde en veldig fin helg sammen med gode venner. Vi kommer tilbake neste år!