Høsten

Min favorittaktivitet om høsten er definitivt å komme seg ut i naturen. September og oktober er de fineste månedene i løpet av hele året. Luften er så herlig frisk og fargene er mye skarpere enn på sommeren.

Når jeg har litt dårlig tid innimellom alt det andre som skal skje i løpet av en dag, har Helgehornet blitt en favoritt. Med litt rask gange og en god podcast eller lydbok på øret, er man oppe på under en time. Og blir belønnet med denne utsikten.

I forrige uke hadde jeg litt mer tid, så da tok vi turen til Melshornet. Jeg elsker den turen. Vi startet på skisenteret i Volda og går bratt oppover skibakken. Skikkelig bra trening med andre ord.

Så er vi oppe og har nydelig utsikt hele veien mens vi vandrer langs toppene og bort på Melshornet.

Jeg blir aldri lei denne utsikten.

I sekken hadde vi med kanelbollene fra bloggen til Berit Nordstrand. Jeg elsker sunn mat som også smaker godt. Disse er laget av grovt speltmel og kokosblomstsukker. Siden jeg spiser plantebasert, bytter jeg ut melken med havremelk. De er kjempegode og perfekte for fjellturen.

Jeg har også rukket en aldri så liten høstferie til Lillehammer. Uten hund, det er også deilig. En annen favoritt ved høsten, er at jeg får god bruk for alle mine fine hjemmestrikkede plagg.

Kjekt på tur, men jeg synes alltid det er veldig deilig å komme hjem igjen også. Jeg er skikkelig rutinemenneske og liker mine rolige morgener med kaffe med havremelk og strikketøy. Etter at det var unnagjort i dag tok jeg og Sol turen opp på Tua.

I dag er det Verdensdagen for psykisk helse. Jeg tenker av og til over det, hvor utrolig mye det har å si for meg at jeg har de firbeinte rundt meg i hverdagen. Når jeg kommer hjem fra nattevakt på morgenen etter en spesielt slitsom vakt og bare har lyst til å gå rett til sengs. Så må jo de to firbeinte ha både litt frokost og ut for en dorunde.

Og den positive energien som omgir dem smitter bare over på meg. De er så glade og lykkelige hver eneste dag, og det å sitte og klappe på den myke varme pelsen er terapi i seg selv.

Og jeg hadde tilbragt mange flere dager inne på sofaen dersom jeg ikke hadde Sol som motiverte meg til å komme meg ut, uansett dagsform eller vær.

Jeg tror fysisk aktivtet er alfa og omega for god psykisk helse, og det å bruke tid ute i naturen har godt dokumenterte positive effekter for både fysisk og psykisk helse.

Så selv om jeg kan bli lei innimellom av alt de krever i det daglige, hadde livskvaliteten min vært helt annerledes uten dem.