Feriemodus

Produktene er sponset

Ja nå er det feriemodus på bloggen.

Det har vært mange fine kvelder i juni og da har det ikke fristet å sette seg ned med pc’en. Før vi startet ferien var vi med på et par jakttreninger. Sol gjør veldig mye bra, men vi sliter med kontakt og samarbeid rundt foten. Jeg kjenner det har vært godt med en god og lang pause fra treningen nå.

Sol sin oppdretter Ann-Olaug med sin lille valp Plask og broren Birk som bor litt ekstra lenge hos henne før han reiser til Svalbard og sine nye eiere. Her er det innkalling med jaktfløyte før servering av mat.

matvrak

Juni måned var så fin og vi fikk oss noen fine turer på de lokale fjellene våre.

Sporsele fra Non-stop dogwear (sponset produkt)

Jeg har vært så heldig å få teste anti-tex-produktene fra Lanullva (sponset produkt)

Anti-tex ullundertøyet kommer i en nydelig mørk grønn farge og gir ekstra beskyttelse mot insekter. Helt ideelt for oss som er mye ute i skog og mark med mye flått. Du kan lese mer om anti-tex produktene her.

Sol i ulldekken fra Lanullva (sponset produkt)

Jeg elsker den dype grønne fargen som passer perfekt til jaktsesongen. Ullundertøyet er i tynn merinoull og er veldig behagelig på, det blir ikke for varmt selv om man er i aktivitet.

Sommeren 2012 ble Anti-tex kolleksjon testet av Jakt og Fiske, og de ga den topp score, terningkast 6! Det er ikke registrert noe etablering av flått på kroppen hos de som har brukt anti-tex kolleksjonen ute i skog og mark. Jeg er veldig spent på å teste ut dette i sommer/høst.

Kosetur på Tua med spreke barn og hunder.

28.juni tok vi med guttene og Sol på en skikkelig topptur her i Ørsta, Kyrketinden som er 1070 meter over havet.

Vi fikk strålende vær og hadde en kjempeflott tur opp i høyden.

Team turkis på toppen

Freemotion trekksele fra non-stop dogwear (sponset produkt)

I begynnelsen av Juli tok vi turen til Mjelva Camping i Åndalsnes for å overnatte og gå Romsdalseggen tidlig neste morgen. Det er mye bratte parti og jeg valgte derfor å ikke ha med hund på denne turen og det er jeg glad for at jeg gjorde.

Vi hadde med tre gutter i alderen 7 – 10 år og vi hadde mer enn nok med å passe på dem i de bratteste partiene. Jeg tror de var de eneste barna som gikk over eggen den dagen ihvertfall, utrolig spreke og tøffe barn.

For et majestetisk fjell og for en utsikt!

De tre yngste på fjellets høyeste punkt

Noen dager etterpå gikk turen til Olden og Gytri camping med lavvo.

Jeg satte igjen hundene hjemme på denne turen, men det er ingen problem å ha med hund på campingplassene rundt om i Norge.

Olden er fantastisk flott. Vi var der for 2 år siden og guttene har mast så lenge om at vi må tilbake. Den gangen var Sol med og dette utrolig kule bildet ble tatt.

Olden 2015

Vi var like heldige med været i år.

På campingplassen var det bålpanner, båter og kanoer, krokett, volleyballnett, kubbespill, gapahuk, fiskestenger ++ Så ungene har mer enn nok å finne på.

Da vi kom hjem tok jeg med Sol og guttene og satte kursen mot hjembyen min Molde.

Molde er fantastisk fint og fjellturene her er helt spesielle.

Vi tok turen innom Åfarnes hvor min mormor bor og gikk jentetur på Tarløysa som er 1086 meter over havet.

Freemotion trekksele fra Non-stop dogwear (sponset produkt)

Sol er så grei å ha med på fjelltur.

Det store prosjektet i år er å få ferdig garasjen, derfor har vi ikke noe stort feriebudsjett. Vi holder oss derfor i Norge og må være impulsive når været er bra. Samme dagen som vi kom tilbake fra Molde, pakket vi om bilen og kjørte mot Hallingdal feriepark i Ål.

Hundene ble satt igjen hjemme.

Hallingdal feriepark er en kjempestor campingplass med stort innendørs og utendørs lekeland, klatrepark, badeplass, besøksgård ++

En times kjøretur unna ligger også Langedrag Naturpark. Dit tok vi turen den første dagen.

Elgene var så tamme at de spiste fra hendene til ungene og tok frivillig på seg grime.

Nesten alle gårdsdyrene gikk rundt som de ville på Langedrag, så det var griser, høner, kaniner, reinsdyr og geiter overalt.

Vi fikk oppleve både gaupe og ulv på nært hold. Gaupene og noen av ulvene er sosialiserte på mennesker, veldig spennende å se hvordan de kommuniserte med hverandre.

Etter to netter i lavvo, kjente vi det var godt med en natt på Pers hotell i Gol. Der er det stort badeland så guttene fikk kose seg der.

Deretter satte vi kursen mot Venabygdsfjellet og hytten til et vennepar.

Der var det utrolig flott! Det gikk koppelam helt inntil hytten, og de elsket å kose med ungene så de hadde stor glede av hverandre. Vi sov en natt på hytten og koste oss med god mat og godt selskap.

Etter fem dager på tur, satte vi kursen hjemover til Volda. Det var to glade hunder som ventet på oss hjemme. Det er veldig godt med litt hundepause, jeg har slitt litt med motivasjon til å komme meg ut å trene, så en pause gjorde godt.

I dag har jeg og Sol gått en lang tur i skogen og fått trent litt med dummy igjen, både på land og i vann.

Jeg har ikke helt visst hvordan jeg skal gå frem for å få orden på jaktfoten vår og å få skikkelig kontakt med henne i jaktsituasjonen. Jeg har nå lenge belønnet det at hun har kommet hjem veldig bra, nå sitter det såpass godt at jeg kutter ned litt på belønningskvaliteten der.

I dag fikk hun supre godbiter for å holde kontakten med meg under jaktfoten selv om det var kastet mange dummyer i området. Vi hadde en veldig fin trening og gode skinkebiter hjelper på motivasjonen til å holde kontakten med meg.

På avleveringene fra vann, belønnet jeg med smøreost fra tube. Dette er belønning som tar litt tid å få i seg, og Sol trenger å trene på å måtte vente en stund før hun rister seg spesielt den første gangen hun bløter seg.